TURISTIKA – ideálny šport (nielen) na leto

10.08.2021

 
Turistika je stále číslo jeden medzi športovými aktivitami a to nielen v lete. Príroda nám sama ponúka posilniť si telo, prečistiť hlavu, prevetrať pľúca, jednoducho spestriť si všedné i dni plné každodenného stresu.

 

Jednoducho si stačí vybrať

Turistika a najmä tá horská má mnohé pozitíva, pretože hory všeobecne poskytujú takmer neobmedzené množstvo príležitostí, ako aktívne tráviť voľný čas. Ak dokážeme odhadnúť svoje fyzické schopnosti a vyhneme sa búrkam, pohyb v prirodzenom a čistom prostredí stimuluje kardiovaskulárny systém a skvele pomáha okysličovať celé telo.

 

Keďže pri turistike využívame prirodzený pohyb tela, môžeme ju robiť kedykoľvek a podľa fyzických možností i pravidelne či dlhodobo. Konečný efekt v podobe silnejšej imunity a vyplavených endorfínov určite stoja zato.

 

„Šlapanie“ do kopca primerane zaťažuje telo, pešie túry rozvíjajú nielen silu ale i koordináciu, pohybové zručnosti, schopnosť odreagovať sa a čo je tiež veľmi podstatné – turistika pomáha eliminovať nadbytočné tukové zásoby. Ak k tomu pridáte ešte odporučenú úpravu stravy, lepšie ste si vybrať ani nemohli.

 

Ako začať?

Skôr ako sa vrhnete na túru, vopred si premyslite fyzické možnosti, ktorými momentálne disponujete. Dôležité je uvedomiť si, či pravidelne športujete počas celého roka alebo sa chystáte na túru po rokoch sedavého zamestnania či neaktívneho životného štýlu, prípadne ste po zranení. Začiatočníci by podľa odporúčaní odborníkov mali udržiavať také tempo, aby zvládli robiť nádych aj výdych iba cez nos. Keď zvládate dýchanie cez nosovú dutinu, ste v pohode. A ak sa do turistiky zamilujete, ste na najlepšej ceste stať sa pokročilým a zdatným.

 

Čo je fajn o horskej turistike ešte vedieť?

  • Pri horskej turistike je spotreba tekutín a energie dosť vysoká.
  • Tekutiny je potrebné pravidelne dopĺňať (ideálna je voda alebo v chladnejších dňoch čaj v termoske).
  • Za 1 km chôdze v horách po rovine spálite cca 50 kalórií.
  • Pri výstupe 100 výškových metrov to bude dvakrát viac, no pri zostupe už len 23 kalórií.
  • S časom rastie aj výdaj energie. Po desiatich kilometroch tak pokojne môžete spáliť aj 1 500 až 2 000 kalórií.

Další články

Šport
Kolagén – prinavracia kĺbom pohyblivosť a vraj je elixírom mladosti

Cvičíte a začali vás pobolievať kolená alebo iné kĺby? Možno to má na svedomí nedostatok kolagénu!

akce
Ako vám test metabolizmu pomôže k štíhlej postave?
Šport
Chudnutie
Späť do formy l.

Naštartujte metabolizmus, zlepšite si kondíciu a privítajte svoje zdravšie ja.

Vaše premeny

Jana Chomová

Naučila som sa správne kombinovať vhodné potraviny, schudla som a zlepšil sa mi môj zdravotný stav

Ivan Mariňák

Schudol som v kľude a bez hladovania

Marcela Součková

Priberala som a psychicky som sa začala cítiť veľmi zle