--->Staňte sa franchizantom najpokrokovejšieho výživového systému 21. storočia JEDINEČNÁ MOŽNOSŤ KÚPY ZABEHNUTEJ KLINIKY<---

Cholesterol a ateroskleróza - strašiak tisícročia

16.10.2014 | 11630x Zhliadnutie | Petr Fořt | Zdravie

Populácia všetkých priemyselne vyspelých krajín je v očiach expertov ohrozená zvýšenou hladinou cholesterolu. Vysvetlenie experti hľadajú v nepriaznivom pôsobení nevhodného zloženia stravy, podľa ich názoru typickej nevhodne veľkým množstvom živočíšnych tukov a nadmerným množstvom energie.

Prečo tento proces začína predčasne, respektíve prečo k nemu vôbec dochádza? Môže zvýšená hladina cholesterolu vysvetliť stúpajúci výskyt obehových ochorení alebo dokonca predčasnú menštruáciu? Môžeme tento jav považovať za zdravotne rizikový, tiež čo sa týka nádorových ochorení, ktorých výskyt stúpa ešte rýchlejšie? Ale čo hlavne - nie je kontrolné (skríningové) vyšetrenie celkového cholesterolu neprípustným zjednodušovaním, podobne ako sú zjednodušene interpretované ochranné či dokonca liečebné opatrenia, ktorým je zásadné obmedzenie konzumácie (nasýtených) živočíšnych tukov? Nie je to predsa len zložitejšie?
 

Lekárske odporúčanie

Ak máte zvýšený cholesterol, lekári stále odporúčajú nízkotukovú diétu a ako prevažujúce zdroje tukov používať margaríny a rastlinné oleje. Odporúčajú znížiť konzumáciu tučných údenín a mäsa, väčšiny vnútorností a vajec, to všetko nahradiť strukovinami „pretože neobsahujú cholesterol a sú bohaté na bielkoviny a obsahujú údajne ochranné fytonutrienty (fytosteroly) a vlákninu“. A cvičiť, cvičiť, cvičiť.

tieto odporúčania odborne podložené?



Verejnosť sa spolieha na to, že lekári majú pravdu. Nikto z nich by si predsa netrúfol vymýšľať. Alebo trúfol? Do istej miery sú uvedené odporúčania oprávnené (prinajmenšom to cvičenie). Napriek tomu je zrejmé, že varovania sú zámerne prehnané. Majú posilniť dôveru v medicínu a zvýšiť obrat liekov, znižujúcich cholesterol, pretože podľa ich slov už zníženie podľa noriem "zvýšenej hladiny" o niekoľko percent (!) významne znižuje riziko vzniku obehových ochorení. Je tu jeden zásadný problém - plošný skríning (kontrolná preventívne vyšetrenie) iba jediného parametra, ktorým je hodnota celkového cholesterolu, je nedostačujúca a nemá objektívnu výpovednú hodnotu. Malo by byť pravidlom, že v prípade, keď hladina celkového cholesterolu výrazne prekročí "normu", sa pristúpi k podrobnému vyšetreniu, pretože nejde ani zďaleka len o celkový cholesterol.

Dojemná starosť o zdravie populácie spolu so zdôrazňovaním prevencie, ale predovšetkým liečby, maskuje skutočný motív, ktorým je biznis s liekmi. Ide predovšetkým o tzv. statíny, ktoré naozaj účinkujú výrazne (za predpokladu, že sú podávané nepretržite), avšak ich vedľajšie účinky sú väčším rizikom než ich prínos. Práve tie vedľajšie účinky jasne preukazujú, že "nízky cholesterol" je pravdepodobne ešte horšia situácia ako vysoký! Táto úvaha nie je len buchnutím do vody - existujú seriózne štúdie, ktoré preukázali, že pacienti, ktorí brali statíny, umierali častejšie ako tí, ktorí trpeli kardiovaskulárnymi ochoreniami a vysokým cholesterolom a neliečili sa statínami.

Snažím sa zdravotníctvo pochopiť. Nie je iná možnosť, ako zabezpečiť prevenciu než varovať. Ak to nepomôže, nie je iná možnosť ako liečiť.
 

Je situácia naozaj taká vážna?

Najnovšie výskumy preukázali, že oveľa vyššiu výpovednú hodnotu má stanovenie hladiny celkových lipidov (tukových látok) a triacylglycerolov. Frekvencia ich vyšetrujú je však nedostatočná, nehovoriac o tom, že len minimálne sa vyšetrujú hladiny apo-lipoproteínu A a apo-lipoproteínu B, a predovšetkým homocysteínu, C-reaktívneho proteínu (CRP) a fibrinogénu. Je to drahé ... Avšak až potom je možné stav zhodnotiť a odporučiť liečbu.

Prvým krokom prevencie musí byť zmena životného štýlu (teda aj jedálnička) a až potom, keď toto opatrenie zlyhá, je možno nutné podávať lieky, hoci vlastne nejde o lieky, ale o "údržbu", a to preto, že nedôjde k odstráneniu príčiny . Zaujímavé na tom všetkom je, že relatívne malý, ale štatisticky významný počet ľudí má vyšší celkový cholesterol len preto, že majú vyššiu hodnotu "dobrého" HDL-cholesterolu. Preto sa počíta tzv. Aterogénny index, čiže pomer medzi LDL (zlý cholesterol) a HDL. Čím vyššia, tým vyššie riziko obehových ochorení. Druhým parametrom, ktorý má oveľa vyššiu výpovednú hodnotu, je pomer medzi hodnotou TAG a HDL. Pravdepodobne nie je správne hodnotiť mierne vyššiu hladinu cholesterolu u detí ako prejav vážnej poruchy, pretože nemožno vylúčiť, že je to vlastne prirodzený stav s ohľadom na to, že cholesterol je látka, potrebná pre tvorbu pohlavných hormónov a pre rast. Hladina u detí teda môže výrazne kolísať v súvislosti s obdobiami rastového špurtu a pohlavným dozrievaním. Iste tiež všetky deti nemajú prvé známky sklerotizácie už v troch rokoch veku, ako sa nám pred niekoľkými rokmi snažili dokázať niektoré štúdie. Ak však niekto z rodičov mal vysoký cholesterol a prípadne predčasne zomrel na infarkt myokardu, je nález zvýšenej hodnoty cholesterolu výrazným motívom pre podrobnejšie vyšetrenie. Medzi nimi by malo hrať prím genetické vyšetrenie!

Ak máte vysoký celkový cholesterol, neznamená to, že predčasne zomriete na infarkt

Každá minca má dve strany, čo platí aj v prípade cholesterolu. Nielen vysoká hladina, ale aj nízka hodnota nie je ideálna, dokonca súvisí s niektorými inými ako kardiovaskulárnymi ochoreniami. Môže byť napríklad sprievodným javom nádorových ochorení, tiež je nachádzaná v stave výrazného nedostatku energie, ďalej pri poškodení pečene, alebo zvýšenej činnosti štítnej žľazy alebo chudokrvnosti.

Nízky cholesterol je tiež dôsledkom dlhšieho používania kortikosteroidov!
 

Keď mám vysoký cholesterol, pomôže mi "diéta"?

Predpokladá sa, že hladina cholesterolu je ťažko ovplyvniteľná pôsobením vonkajších faktorov, to znamená aj cielenou zmenou skladbou stravy, znížením energetického príjmu a začatím pravidelnej fyzickej aktivity. Lenže praktické štúdie preukazujú, že skepsa nie je na mieste! Môžem to tvrdiť dokonca aj na základe výsledkov vlastných štúdií! Konkrétne v rámci sledovania reakcie na tréningovú záťaž u špičkových hráčok basketbalu v priebehu náročnej, 14 dní trvajúcej prípravy došlo k významnému poklesu celkového cholesterolu (z normálnych hodnôt). Na jednej strane to dáva nádej, že ku korekcii nadpriemerných hodnôt by šlo použiť náročnú fyzickú aktivitu, ale na druhej strane je to varovanie, že preťažený organizmus záťaž nezvláda a vyvíja sa stav, ktorý nie je normálny. Klesá totiž produkcia steroidných hormónov, čo sú hlavné regulátory metabolizmu! Žiaden div, že u profesionálne športujúcich žien bežne dochádza k poruchám menštruačného cyklu.

Nízka hladina cholesterolu je spojená s vyšším výskytom depresie!

Iný experiment, ktorý som vykonal v rámci verejného podujatia, zameraného na redukciu nadváhy, ukázal, že u rekreačne športujúcich žien je na zníženie vysokej hladiny "škodlivého" cholesterolu možné použiť cvičenie spolu s redukciou príjmu energie (nie cielene formulované "diéty") a podávanie niektorých lipotropných látok v podobe doplnkov stravy.
 

Za všetko môže dedičnosť?

Určite nie je potrebné zdôrazňovať, že hladina celkového cholesterolu a jeho frakcií, hodnota homocysteínu a tukových látok v krvi je významne ovplyvnená dedičnosťou. Napriek tomu aj v prípade, že máte tú smolu a vo vašej rodine je významné riziko, môžete zahájiť prevenciu pomocou zásadnej zmeny zloženia stravy. Lenže to neznamená, že prestanete jesť všetky tuky! Naopak, znamená to, že sa prestanete "prekrmovať" sacharidmi! Ak budete cvičiť, tým lepšie. Nanešťastie na takýto postup nereagujú všetci "postihnutí". To je zrejmé zo zistenia, že niektorí ľudia môžu úplne bez obáv z neblahých následkov konzumovať vajcia a bôčik podľa ľubovôle a váľať sa na gauči a napriek tomu ani vo vyššom veku nenastane zásadné zhoršenie aterogénneho indexu a ďalších ukazovateľov sklerotizácie. A to zďaleka nie je všetko!

Výskum preukázal, že úmrtia na obehové ochorenia nie sú zavinené aterosklerózou!

V tejto situácii je prinajmenšom tragikomické tvrdiť, že za všetko môžu živočíšne tuky!
 

Môže za to - nadmerný stres?

Môže stres dokonca aj za problémy s aterosklerózou, keď ako sa hovorí "za všetkým väzí stres"? Pochopiteľne skorý proces sklerotizácie u najmenších detí asi nedá vysvetliť stresom, ale súhrou pôsobenia dedičnej dispozície, nevhodnej stravy a nedostatku pohybu.

Súčasná mimoriadne vysoká konzumácia (lacných) sladkostí, teda pekárskych a cukrárskych výrobkov, obsahujúcich vysoký podiel transmastných kyselín, znamená hlavný nepriaznivý stravovací faktor!
 

Je vhodné dodržiavať existujúce diétne odporúčania, najmä drastické obmedzenie príjmu tukov, a to prevažne živočíšneho pôvodu?

Na zníženie rizikových parametrov sa stále odporúča znížiť konzumáciu živočíšnych tukov, vajec a tučného mäsa, ale súčasne sa radí konzumovať (veľa) mlieka a mliečnych výrobkov. To je kontraproduktívne. Hoci mliečny tuk ako taký už nie je považovaný za "najväčšie zlo", ešte to neznamená, že pravdu majú odborníci, ktorí tvrdia, že konzumácia polotučného mlieka naopak hladinu celkového cholesterolu znižuje. Alebo, možno - ale len v prípade, že budete piť nepasterizované mlieko od voľne sa pasúcich kráv! Toto zatiaľ nepotvrdené zistenie je možné použiť k úvahe, že sa našlo vysvetlenie, prečo pred desiatkami rokov nebola skleróza a kardiovaskulárne ochorenia tak rozšírené ako dnes. Lenže vtedy sa nerobil skríning a významne väčšie množstvo populácie fyzicky pracovalo a deti miesto behania vonku nesedeli pri počítači. Tiež sa nekonzumovali obrovské množstvá cukru a sladkostí, v potravinách (pochutinách) nebolo nadmerné množstvo transmastných kyselín a nejedli sa margaríny.

Priaznivým vplyvom odlišného zloženia stravy sa odborníci snažia vysvetliť dobrý zdravotný stav juhoeurópskych (prímorských) národov, ktoré hoci naopak konzumujú značné množstvá mäsa (predovšetkým ovčieho) a bieleho pečiva, netrpia obehovými ochoreniami. Údajne im to nevadí, pretože ochranu zabezpečuje konzumácia veľkého množstva zeleniny, ovocia, olivového oleja, morských rýb a červeného vína. Povedal by som, že týmto konštatovaním sme sa veľa priblížili pravde, aj keď ... 
 

Môže za to ...

Nesmiem zabudnúť na fakt, že úplne zabúdaným faktorom je - štítna žľaza. Ukázalo sa totiž, že v prípade, keď je z akýchkoľvek dôvodov znížená jej činnosť, prejaví sa to tiež poruchou regulácie tvorby cholesterolu.
 

Čo robiť?

Naozaj konzumovať významne menej vajec a mäsa? Najnovšie štúdie preukázali, že to môže, ale nemusí, byť účinné riešenie. Dajme tomu, že nie je vhodné jesť veľa vaječných žĺtkov. Teoreticky. Ale čo to sú detské piškóty, čo sú nové produkty, vnucované deťom v podobe "detských snackov"? Predsa - celé sušené vajcia a podradný tuk! Protiargument, že žĺtky obsahujú prospešný ovo-lecitín, železo a vitamíny, je správny, doteraz však nikto nerozhodol, či tieto pozitívne zložky vyvážia ony negatívne. On totiž sušený (alebo pečený) žĺtok obsahuje - oxidovaný cholesterol!

Problém je v oxidovanomj cholesterolu! A keby len v ňom!

Keď akúkoľvek potravinu, obsahujúcu významné množstvo cholesterolu, vystavíte pôsobeniu vysokej teploty za prístupu kyslíka (bežné pečenie), dôjde k premene pôvodne "neškodného" cholesterolu na jeho škodlivú, oxidovanú formu. Avšak keď nahradíte živočíšne tuky, ktoré používate na smaženie, olejom, dopracujete sa k ešte horším výsledkom, hoci inou cestou. Keď záležitosť budeme brať "absurdne", potom ovar je omnoho menej nebezpečný ako pečená klobása (z ktorej navyše "bubákuje" rakovina).

Ak ste medzi tými, ktorí sú "v maléri", nepanikárte. Skutočne je možné použiť najprv cvičenia a "diétu", a to všetko podporiť prírodnými prostriedkami. Uvádzam to s plnou vážnosťou, pretože s tým mám veľmi dobré skúsenosti. Občas si tiež doprajte krátku hladovku, občas si "vyčistite" črevá aktívnym uhlím alebo chlorofylom a vlákninou, jedzte menej tučných údenín a syrov, ale predovšetkým nejedzte tučné sladkosti a hamburgery. Okrem toho jedzte viac vlákniny, než ste boli zvyknutí (predovšetkým zeleninu a strukoviny) a nebojte sa acidofilných plnotučných mliečnych výrobkov, ak nie sú sladené. Kombinujte olivový olej s čerstvým maslom.
 

Vyskúšajte doplnky stravy

Zahájte aktívnu prevenciu použitím esenciálnych mastných kyselín omega-3 (EPA + DHA), konjugovanej kyseliny linolovej (CLA), karnitínu, juky, zeleného čaju, cesnaku, vápnika s horčíkom a rôznych druhov vlákniny. Efekt je preukázaný serióznymi experimenty. Prospešné sú zmesi antioxidantov, ale hlavne koenzýmu Q10 a nikotínamid-u. Koenzým Q10 je pre osoby, používajúce statíny (typ lieku na cholesterol), nevyhnutný!

Na regulácii hladiny cholesterolu sa oveľa viac, než sa doteraz uvádza, podieľa genetická dispozícia. Cvičenie je v takom prípade nevýznamným faktorom, ako potvrdila štúdia, zverejnená v časopise American Journal of Clinical Nutrition, vol.82, no.1.pp.181-187. To neznamená, že nie je dôležité! Je, a to z celého radu dôvodov, medzi iným preto, že k tvorbe energie budete využívať stravou prijímané tuky a cukry a tak pozitívne ovplyvníte hladinu triglyceridov a naopak pozdvihnete produkciu ochranného HDL cholesterolu.

Ak mi až tak veľmi neveríte, zožeňte si materiály, venované cholesterolu, ktorých autorom je dr.Owen R.Fonorrow. Na nezmyselnosť teórie o negatívnom vplyve cholesterolu upozorňuje tiež ďalší materiál, publikovaný na webových stránkach americkej organizácie, ktorá sa volá "Los Gatos Longevity Institute". Tá odporúča najprv použiť spektrum kontrolných vyšetrení, popísané už skôr v texte.
 

Možno diétne opatrenia v prevencii vysokej hladiny cholesterolu a triglyceridov

Najprv heslovite vhodné doplnky: vápnik, symbiotické baktérie, rozpustná vláknina, sójové proteíny, kyselina orotová, niacín a jeho deriváty, rastlinné stanoly a hlavne mandle, Ich efekt je tak významný, že je možné ich využiť ako náhradu za statíny, ako uviedol v American Journal of Clinical Nutrition, vol.81, no.2, pp.380-387 dr. David Jenkins, svetoznámy propagátor vegetariánstva. To isté potvrdzuje štúdia, zverejnená v roku 2003 v Journal of American Medical Association. Ďalšími účinnými látkami sú koenzým Q10 a vitamín E (zmes tokoferolov a tokotrienolov), ako preukázala štúdia, zverejnená v renomovanom vedeckom časopise American Journal of Clinical Nutrition vol.81, no.2, pp.380-383.)

Skutočnou príčinou obehových ochorení nie sú saturované tuky ani cholesterol v potravinách. Dokonca naopak - niektoré štúdie už preukázali, že osoby, ktoré mali zvýšený cholesterol sa dožili vyššieho veku! Podrobnosti o "veľkej choelsterolové lži" môžete nájsť v nasledujúcich publikáciách: Dr.S.Ellison: "The Hidden Truth about choelsterolu Lowering Drugs", Dr.U.Ravnskov: "The Cholesterol Myth", dr.S.Fallon a M., enig: "Nourishing Traditions".

Skutočnou príčinou je totiž - zápal!

Ďalšia štúdia, vykonaná na univerzite v Sao Paule preukázala, že fytosteroly a rozpustná vláknina tiež znižujú cholesterol. Omega-3 zase znižujú triacylgylceroly (TAG), ale pritom zvyšujú celkový cholesterol, a to ako LDL tak HDL (American Journal of Clinical Nutrition, vol.82, no.1, pp.32-40).

Ringsegment Ringsegment

Weight management
je riešením pre každého

Výživový plán na úpravu hmotnosti

Potrebujete zhodiť pár kíl alebo 15 kíl? Pripravíme vám taký plán, ktorý vám sadne do vašich predstáv.

Viac
Výživový plán pre športovcov

Máte radi šport? Alebo naopak, ste v pohybe limitovaní? Nebaví vás jedálniček od vášho trénera?

Viac
Výživový plán pre deti

Náš tím profesionálnych výživových poradcov je pripravený pomôcť každému rodičovi, ktorému nie je zdravie jeho dieťaťa ľahostajné. Máme pre vás pripravené špeciálne programy, ktoré u detí úspešne riešia obezitu, nadváhu, prípadne aj podvýživu.

Viac
Výživový plán pre seniorov

Seniori vyžadujú diametrálne odlišný prístup k chudnutiu ako aktívny tridsiatnik. Z našich skúseností sa veľkej skupine klientov po úprave hmotnosti uľavilo od zdravotných ťažkostí a znížilo sa množstvo potrebných liekov.

Viac
Výživový plán pre večné diétarky

Celý deň nejete a večer skončíte vo fastfoode? Naše riešenie počíta s rôznymi životnými situáciami tak, aby bolo maximálne použiteľné a bez jo-jo efektu.

Viac
Výživový plán pre diabetikov a alergikov

Neprispôsobujte sa! My sa prispôsobíme vám. Máte alergiu alebo intoleranciu na nejakú potravinu, prípadne diabetes alebo vysoký tla? Nevadí, naša gramážová kuchárka sa vám prispôsobí a nikto vás ju nebude nútiť jesť.

Viac
Logo

Prečo NUTRIADAPT?

Zdravotná dokumentácia

Pretože je normálne starať sa o seba a o svoje zdravie.

Nahváha a obezita výrazne zhoršuje kvalitu života. Od zadýchavania sa pri chôdzi, estetického hľadiska, zhoršenia civilizačných chorôb, ako je okrem iného cukrovka alebo vysoký cholesterol, až po kratšiu dobu života. Je správne sa o svoje telo v rôznych etapách života starať tak, aby ste dokázali naplniť váš cieľ a mať tak "RADOSŤ ZO SEBA". A my vám s tým radi pomôžeme.

Stetoskop

Pretože u nás nájdete iba vysoko kvalifikovaných odborníkov na úpravu hmotnosti.

Všetci naši zamestnanci musia prejsť veľmi intenzívnym vzdelávacím procesom zakončeným odbornou skúškou. Zamestnanci sa musia neustále vzdelávať, preto navyše u nás tiež nájdete špecialistu na chudnutie detí, športovú výživu, apod.

Mikroskop

Pretože náš výživový systém NUTRIADAPT je výsledkom nespočetného množstva overených klinických štúdií.

Opiera sa o fakty, nie o domnienky alebo nepodložené štúdie. Bude vám na mieru spracovaná gramážová kuchárka a osobný výživový plán, v ktorom možno upravovať energetickú hodnotu aj početnosť porcií. Osobný výživový plán rešpektuje vaše chuťové preferencie a pomôže vám rýchlejšie dosiahnuť cieľovú hmotnosť.


Je to jednoduchšie,
než si myslíte

Fill form

Vyplníte rezervačný formulár, naša asistentka sa s vami do dvoch pracovných dní spojí a dohodnete si termín nezáväznej konzultácie.

Zdravotná prehliadka

Absolvujete 30 - 45 minútovú konzultáciu, kde vám vykonáme základnú diagnostiku Vášho tela. Počas konzultácie sa dozviete, ako zostať nielen zdraví, ale tiež ako získať viac energie, cítiť sa dobre a dostať sa na svoju ideálnu hmotnosť a mnoho ďalších informácií.

Konzultácia

Pohovoríte si s našim výživovým špecialistom, preberiete vaše ciele, vysvetlíme vám ako sa s nami dostanete na ideálnu hmotnosť a čo je potrebné urobiť, aby ste si ju udržali. A to natrvalo.

Fill form

Poďte do toho s nami a chudnite tak, aby ste nielen skvele vyzerali, ale hlavne sa skvele cítili.

Garancia

Až 1,5 kg / týždeň

Pri dodržaní výživových
zásad našich špecialistov
Objednajte sa ešte dnes
na konzultáciu s výživovým špecialistom
a navyše dostanete inšpiratívny
jedálniček chutných večerí

Rezervačný formulár

Ringsegment