Prečo je také ťažké schudnúť z brucha?

10.01.2017

 
Každý človek sa aspoň raz za život odhodlal schudnúť. Či už patríte do skupiny tých, ktorí to dokázali alebo nie, všetci mi dáte za pravdu, že schudnúť v páse je skutočne zložité a ide to neskutočne pomaly. Brucho je totiž najviac problémovou partiou na tele. Prečo je tomu tak sa pokúsim objasniť v nasledujúcich riadkoch.

Pri tukových zásobách v oblasti brucha je dôležité rozlišovať podkožný tuk a vnútro-brušný (viscerálny tuk). Brušný podkožný tuk všetci dobre poznáme, dá sa nahmatať rukami a voláme ho „pivný mozoľ“ alebo „brušná pneumatika“. Čím vyššie percento tuku v tele, tým väčšie bruško máme. Naopak viscerálny tuk si nemôžeme nahmatať, dokonca ani keď máme tenšiu vrstvu podkožného tuku. Niekedy nám možno vidieť dokonca brušné svaly (tzv. „tehličky“), ale viscelárny tuk si napriek tomu nenahmatáme (viď obrázok vľavo).

 

 

V čom je háčik?

Zákernosť viscerálneho tuku spočíva v tom, že jedinec často nevie, že trpí jeho nadbytkom. Kým podkožný tuk nám svoj ​​nadbytok ukazuje až príliš okato, viscerálny tuk je skrytý. Určitým viditeľným signálom môže byť iba väčší obvod pása. Zaujímavé je, že množstvo viscerálneho tuku nie je závislé na množstve podkožného tuku v tele. Inými slovami - aj v prípade, že netrpíte nadbytkom podkožného tuku, môže vaše zdravie skryto ohrozovať viscerálny tuk. Stáva sa to hlavne u ľudí, ktorí pravidelne športujú a po športe si dajú pivko, sladenú vodu, čokoládku, fit-tyčinku, pretože ako sami tvrdia, potrebujú "doplniť energiu". Aj vás zarazilo, prečo relatívne štíhly človek, športovec a nefajčiar, dostane infarkt alebo rakovinu? Možno práve preto, že hoci nemá veľa podkožného tuku, vo vnútri je voľným okom neviditeľným tukom priam prerastený. Potvrdili to najnovšie zistenia a monitoring vnútorných orgánov veľkej vzorky pacientov.

Tip: Ak chcete vedieť ako na tom ste, odmerajte si obvod brucha. Stačí vám obyčajný krajčírsky meter. Merať je potrebné na správnom mieste – a to priamo na páse (v polovici medzi spodným okrajom dolného rebra a horným okrajom panvovej kosti). Ženy by mali zvýšiť pozornosť pri obvode pása nad 80 cm, muži nad 94 cm. Vysoko riziková hranica je nad 88 cm u žien a nad 102 cm u mužov, kedy by z hľadiska zdravia mala nastať zmena životného štýlu a redukcia váhy.

 

Modernejšie metódy

Meter je vhodný pomocník, ale umožní nám odmerať iba väčšie úbytky na váhe. Vo výživových poradniach sa bežne používa metóda bioelektrickej impedačnej váhy, ktorá dokáže odmerať rozdiel v tuku s presnosťou na 0,1 kg. Už po 2 týždňoch je ňou možné zistiť, či po zmene v jedálničku chudnete na tuku alebo nie. Pokiaľ nechudnete na tuku, ale iba na váhe, tak ste iba v diéte, čo znamená, že chudnete na svalovej hmote a tuk vám dokonca môže stúpať, aj keď na váhe vidíte nižšie číslo.

Čo je ale najdôležitejšie, táto metóda umožňuje rýchlu a spoľahlivú analýzu viscerálneho tuku. Ideálna hodnota viscerálneho tuku je rovná hodnote vášho veku deleného číslom 10,  t.j. napríklad 43 ročný človek by mal mať hodnotu viscerálneho tuku 4 (a ešte lepšie 3). Ak sú prístrojom namerané hodnoty viscerálneho tuku väčšie, znamená to, že váš metabolizmus nefunguje tak ako by mal. Pokiaľ si nevytvoríte v tele prostredie, ktoré sa zbaví nadbytočného vnútro-brušného tuku, tak nielenže neschudnete, ale začnú sa objavovať prvé zdravotné problémy. Najčastejšie to začína zvýšeným krvným tlakom, zvýšeným cholesterolom a neprestajným priberaním. Ak je hodnota viscerálneho tuku vyššia ako 13 jednotiek, znamená to, že je vo vašom tele viac než 100 cm2 viscerálneho tuku. V tomto momente sa už tuk ukladá do orgánov a začína ich poškodzovať (hlavne pečeň).

 

Čo spôsobuje viscerálny tuk

  • spomaľuje metabolizmus (čím viac ho máme, tým priberáme rýchlejšie)
  • zvyšuje riziko vzniku krvných zrazenín (kŕčové žily, infarkt)
  • hromadí sa v pečeni (stukovatená pečeň, neskôr nealkoholická cirhóza pečene)
  • hromadí sa medzi črevami (zauzlenie čriev)
  • vyvoláva inzulínovú rezistenciu (zvýšený cukor v krvi, neskôr cukrovka II.typu)
  • zvyšuje hladiny cholesterolu (hlavne triacylglycerolov)
  • produkuje látky, ktoré spôsobujú chronický zápal (vyčerpáva imunitu, zvýšený výskyt ekzémov, alergií)
  • vytvára prostredie pre vznik rakoviny
  • zhoršuje dýchanie (astma, chrápanie, spánkové apnoe)

Ak máte viac ako jeden z týchto príznakov, tak je veľký predpoklad, že vaše problémy začali už oveľa skôr ako si myslíte. Na našej pobočke sa stretávame s prípadmi, kedy 36-ročný muž športuje 2x do týždňa (futbal, hokej, tenis) a napriek tomu je jeho viscelárny tuk na úrovni 9 jednotiek. Je to spôsobené tým, že najväčší vplyv na vnútro-brušný tuk nemá cvičenie, ale zloženie jedálnička, pravidelnosť a vhodné kombinácie potravín.

 

Ako viem, či moja strava a môj životný štýl zlyháva, alebo je všetko v poriadku?

Existuje na to jednoduchá pomôcka – zistite, koľko máte vnútro-brušného tuku. Je to podobné ako s pitným režimom. Môžem sa riadiť podľa smädu a nie podľa odporúčaní, ale nie zakaždým to dopadne dobre. Aj vy patríte medzi ľudí, ktorí pijú až v momente, keď pociťujú smäd (takže niekedy 1 - 2 poháre vody za deň)? Čiže, pokiaľ je vaše množstvo vnútro-brušného tuku vysoké, je v zásade jedno, či jete málo alebo konzumujete iba zeleninu. Nezáleží ani na tom ako veľmi sa snažíte, ako tvrdo cvičíte alebo koľko vedomostí máte. Vysoká hodnota znamená, že niekde robíte chybu a riešite detaily, ktoré sú nepotrebné. V praxi to znamená, že sa zameriavate na podkožný tuk, chcete dobre vyzerať – a to hneď alebo skúšate jednu diétu za druhou. Ale najviac by ste sa mali báť vášho vnútro-brušného tuku, pretože ho síce nevidíme, ale v skutočnosti je to náš najväčší nepriateľ. Možno vás prekvapí informácia, že takmer 8 z 10 pacientov na Slovensku umiera na kardiovaskulárne ochorenia a rakovinu, ktoré sú často úzko spojené s nadmernou hodnotou vnútro-brušného tuku v tele. Pokiaľ sa vám to zdá neuveriteľné, vráťte sa opätovne k zoznamu zdravotných problémov, ktoré spôsobuje zvýšený viscelárny tuk.

 

Kedy by ste mali požiadať o pomoc

  • ak neviete schudnúť napriek vašej veľkej snahe
  • ak neviete schudnúť hlavne v oblasti pásu (zmerajte si obvod pásu)
  • ak neviete schudnúť aj napriek tomu, že ste zaradili cvičenie aspoň 2 - 3 týždenne
  • ak máte pocit ťažoby po jedle, nafukovanie po jedle, pálenie záhy, zápchu resp. hnačky a ďalšie problémy spojené s trávením a vyprázdňovaním viac ako raz za týždeň
  • ak si bez tabliet na trávenie neviete predstaviť život
  • ak máte veľké výkyvy na váhe (viac ako 4 - 5kg každý mesiac)
  • ak máte spomínané zdravotné problémy a už ste rozhodnutý s tým niečo urobiť

 

A prečo je také ťažké schudnú na bruchu?

Lebo to vyžaduje oveľa viac trpezlivosti a odhodlanosti a viac vedomostí o vlastnom tele ako pri diéte. Schudnutie viscelárneho tuku o jedno číslo (napríklad zo 7 na 6) trvá približne mesiac pri správnom jedálničku. Čiže ak máte 43 rokov a viscelárny tuk na čísle 9, tak je predpoklad, že sa vám podarí schudnúť na číslo 4 za približne 5 mesiacov. A to bez zoznamu vhodných potravín, bez pravidelného merania a bez podpory ide veľmi ťažko. Je veľa takých, ktorí to nedokázali, ale my poznáme veľa takých, ktorí to nevzdali a uspeli. Namiesto obvyklého jo-jo efektu po striedaní diét vám ponúkame trvalo udržateľný spôsob stravovania. Nemusíte pritom čakať mesiace, Váš zdravotný stav sa zlepšuje postupne už po 2 - 3 týždňoch.

Další články

Chudnutie
Resveratrol pomáha chrániť pred ochoreniami, dokonca aj pri chudnutí!

Resveratrol je jedným z najsilnejších prírodných antioxidantov. Spoznajte jeho najväčšie benefity.

akce
Ako vám test metabolizmu pomôže k štíhlej postave?
Chudnutie
Kettlebell – ideálny pomocník pri chudnutí!

Kettlebell je skvelým všestranným a multifunkčným pomocníkom k tréningom rôznych druhov. V podstate ide o železnú guľu so…

Vaše premeny

Andrea Horáková

Čo robiť, keď rada jem a ak som nervózna, pridám si jedlo navyše?

Milan Buška

V čase, keď som začínal s programom, moja dcéra odletela na ročný pobyt na Nový Zéland. Predstava, že ju privítam a objímem s 20 kg dole, ma poháňala nesmierne dopredu.

Daniela Havrilová

Stačí vyjsť zo svojej komfortnej zóny a urobiť niečo pre svoje telo a zdravie