Bulgur

02.11.2016

 

Zuzana Bakaľárová

Bulgur je celozrnná a predvarená pšenica. Bulgur je pôvodom stredomorská obilnina, predvarená z toho dôvodu, že trávenie je menej zaťažené rozložením tejto potraviny. Toto jedlo je výživné a je vhodné či pri chudnutí alebo pri zdravom životnom štýle. Bulgur je podobný ryži a tak ho pokojne môžeme konzumovať ako hlavné jedlo skombinované s inými potravinami alebo ako prílohu ku mäsu. A navyše bulgur je veľmi chutný a príprava je jednoduchá.

Čo obsahuje bulgur?

Vodu, bielkoviny, tuk, vlákninu, sacharidy, železo, vápnik, zinok, selén, horčík, meď, mangán, fosfor, draslík, sodík, omega 3 a omega 6 mastné kyseliny, vitamíny A, B, K, kyselinu listovú, kyselinu pantoténovú a betakarotén. Sto gramov vareného bulguru má približne 83 kalórií, obsahuje 3 gramy proteínov, 4,5  g vlákniny a takmer žiadny tuk.

 

Účinky bulguru na zdravie

  • podporuje trávenie
  • podporuje rýchlosť metabolizmu
  • podporuje pravidelné vyprázdňovanie
  • detoxikuje hrubé črevo
  • znižuje vlčí hlad a chuť na sladké
  • normalizuje hladinu cukru
  • upokojuje nervový systém
  • znižuje hladinu homocysteínu v krvi (ide o aminokyselinu, ktorá sa v ľudskom organizme tvorí pri metabolických reakciách. Problém je v tom, že zvýšená úroveň tejto aminokyseliny sa dáva do súvislosti s viacerými ochoreniami, ako napríklad chorobami srdca, osteoporózou, cukrovkou druhého typu a ďalšími).

 

Účinky bulguru na chudnutie

Bulgur je pri chudnutí povolenou potravinou. Je to výživná a ľahká forma pšenice, ktorá podporí trávenie, vyprázdňovanie a aj samotné chudnutie. Bulgur konzumujte 2 - 3 krát do týždňa v rôznych formách so zeleninou alebo s chudým mäsom. Bulgur môžete pridať do cesta na chlieb či pečiva, šalátov, ryže, polievok, cestovín alebo ako samotné jedlo.

 

Ako pripraviť bulgur

Bulgur varíme ako ryžu v pomere 1:2 (1 diel bulguru a 2 diely vody) 10-12 min.

 

Libanonské Tabbouleh

Potrebujeme:

  • 140 g bulguru
  • 400 g rajčín
  • citrón
  • 50 g čerstvej petržlenovej vňate
  • hrsť listov čerstvej mäty alebo bazalky
  • 3 PL olivového oleja
  • 1 strúčik cesnaku
  • soľ a čierne korenie podľa chuti
  • cibuľka, šalátová uhorka, čierne olivy bez obmedzenia chute

Postup:

Bulgur uvaríme podľa návodu a dáme vychladiť.
Všetku zeleninu nakrájame na drobné kocky, petržlen a mätu (bazalku) nasekáme najemno, cesnak prelisujeme a všetko spolu zmiešame.
Do vzniknutej zmesi pridáme vychladený bulgur, olivový olej a podľa chuti citrónovú šťavu, soľ, korenie a dôkladne premiešame.
Servírujeme to buď samostatne alebo s mäsom.

Dobrú chuť!

Další články

Zdravie
Chudnutie
Strava
Podvýživa vs. obezita – extrémy váhy

Výživa je nutnou podmienkou života. Po celú dobu vývoja človeka išlo v prvom rade o naplnenie základnej podmienky - prežiť.…

akce
Ako vám test metabolizmu pomôže k štíhlej postave?
Zdravie
Strava
Prázdniny a dovolenky sú na spadnutie. Jesť zdravo sa vám oplatí aj v lete

Hoci sa tento rok prudko oteplilo zhruba v polovici apríla, oficiálne začalo leto nedávno. A od prvého letného dňa už chýba…

Vaše premeny

Lýdia Kožiková

Konečne som sa dozvedela čo a kedy jesť

Anton Škrtel

Nutriadapt vrelo odporúčam každému, lebo toto nie je diéta, ale zdravý životný štýl

Monika Hrkalová

Konečne mám hmotnosť, ktorú som si priala